måndag 3 juli 2017

Avkopplande veckoslut ,

det har jag för engångs skull firat och borde definitivt göra det oftare !
Då min rygg fortfarande inte gillar att sitta långa sträckor i bil, så har det inte blivit så värst många utflykter det senaste året . Bara det som varit måsten . Hade jobbärenden till Närpes på fredagen och då jag ändå skulle köra såpass långt , så tänkte jag smälla 2 flugor på en gång. Packade H o Mimmi med i bilen och startade 4 på fredag morgon mot Närpes. Morgonmål utanför Ikaalinen på ett underbart fint rastställe och var framme vid 10-tiden. Jag blev på kontoret och de båda andra försvann på egna äventyr.
Efter jobbet styrde vi nosarna ( Mimmi o bil ) mot Mellersta Finland. Svärsonskandidaten är hemma därifrån och alla de fina ställen som nr 3 visat därifrån, ville jag nu se i verkligheten. Keuruu var vår destination och ju närmare vi kom blev det allt tydligare varför Finland kallas för de 1000 sjöarnas land. Den ena sjön vackra än den andra , vart än man svängde blicken.



Väl framme i stugan blev det bastu och kvällspromenad med Mimmi . Vädret kunde inte ha varit bättre, vindstilla och +22 varmt. Annat lär det ha varit här hemma , storm !


Lördag morgon väckte Mimmi oss redan 6 tiden , helt klarvaken och ville leka ? Händer aldrig hemma :)
Morgon mål på terassen i lugn och ro , kaffekopp i handen och blicken ut över ett glittrande vatten. Är egentligen ingen "sjömänska ", älskar havet , men måste nog medge att detta ändå en vy som hette duga.


Bestämde oss att köra hem längs mindre vägar och stanna där det fanns nåt intressant. H är bra på att svänga just dit jag vill :)
Stor lapp vid dikeskanten " BAKLUCKELOPPIS" , bromsarna på och u-sväng tillbaka. Tur att vi var på tumis , annars skulle inte mina fynd ha rymts med. En stor 10 liters potiskappa hittade ett nytt hem , ett par gamla våg "instrument " ( puntari på finska) och så ännu en gammal häst krage ( länget  ). Dessa fanns genast vid typ femte bilen och vågade inte fortsätta vidare , kontanterna slut och skulle ha blivit sur om jag hittat ännu nåt skoj.



Turen fortsatte mot Vääksy och kan igen konstatera att vi har ett underbart vackert land , själen vilar av allt det vackra. Kaffe o glass vid kanalen och därefter raka vägen hem. Efter Lahtis blev vädret mulet och temperaturen föll till +14 , trevligt att komma hem igen :)


På söndag var det lunch kombinerat med båttur som stod på programmet. M/S Doris förde oss på tur i Hesa östra skärgård samtidigt som vi avnjöt en ypperlig buffet lunch ombord. Detta var vår födis / morsdagsgåva till mina föräldrar. Strålande väder och båten helt för oss själva ( kanske 3 andra ombord ) garanterade att turen var lyckad.
Nr 3 hade haft födis i veckan och hon bjöd på himmelskt goda kakor ännu hos sig.
Inga "måsten" detta veckoslut, lyxigt !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar