tisdag 26 september 2017

Noux nationalpark

stod på min to-do lista på söndagen , men tydligen hade 1000 tals andra tänkt lika . Vi packade termos och vatten i ryggsäcken och tänkte ta oss en tur längs nån av rutterna i Noux . Ju närmare vi kom , klarnade det för oss att alla bilarna framför oss hade samma mål . Körde förbi Solvalla och kunde konstaterade att detta inget för mig. Fullt med bilar redan där och en massa killar som försökte styra trafiken . Nehej, då jag går i naturen så skall jag helst inte möta en kotte!!
Som tur är Noux området bekant för oss ända sedan vi var unga och vackra ( o jo , nu endast vackra ) och därför kunde vi ta oss till ett ställe utanför de märkta stigarna.
Och det lönade sig , kunde promenera helt i lugn och ro och njuta av vyerna.




Eftermiddags kaffet avnjöts under tystnad , inga ord behövdes . Båda bara njöt av utsikten och tystnaden , länge sedan kaffet smakat så gott. Mimmi hade sin egen kopp med 😊


Fortsatte promenaden längs sjön och en doft av Getpors slog emot mig . Börjar nog bli gammal , när dylika saker får mig att minnas barndomen. Min mommo kallade det porssris och plockade alltid kvistar , som hon sedan satte i blöt i varmt vatten och detta sköljde vi sedan håret med efter bastun . Minns att håret blev glansigt . Tog en liten kvist ( man får inte plocka det ) , men bara måste .



 Fortsatte in mot skogen och skulle abslout inte titta efter svamp , men ...  När du väl sett den första trattisen så är det kört , det går inte att ignorera dem och hem kom vi med en påse full med trattisar.


Den lilla kvisten med getpors satte jag i bastuvattnet och blötas , en härlig doft spreds i hela bastun då jag kastade "löyly "❤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar