söndag 3 april 2016

Tussilago

betyder vår ! När jag bongar den första lilla solen , där bland allt torrt och brunt gräs, då är våren här. Denna lilla , enkla blomma sträcker sig uppåt och får all vår uppmärksamhet . På sommaren  märker ingen henne ( är säker på att det är en hon ) och därför njuter hon nu för fullt. Små barna händer plockar henne varsamt och så får en mamma årets första blomma . Länge, länge sedan det hände mig , men minns fortfarande känslan . Lyckan , som fyllde både mig och den lilla dottern som den gången hämtade tussilagon .


Varje vår förundras jag lika mycket över undret när naturen vaknar . Fåglarna kommer tillbaka , koltrastens trudelutt väcker mig på morgonen . En massa småkryp, pukadjur , vaknar och kryper upp ur sitt bo där bland det torra gräset och så surrar de glatt omkring. På våren blir naturen färgad just i den enda gröna nyansen jag gillar . Grönt är skönt , men endast ute .


Igår kröp termometern upp till +10 grader och en varm vårvind lekte i trädtopparna.
En timmes promenad med hundarna i härligt solsken. Hundarna var helt vilda av glädje , då de kunde skutta omkring i det torra gräset och snusa på alla goda dofter.
Solen har en underbar effekt även på oss mänskor . Alla jag mötte såg glada ut och endel vågade tom säga hej !
-SMILE-


1 kommentar:

  1. Där satte du bra ord på precis hur det känns när det är VÅR!!! Alldeles underbart ju!

    SvaraRadera