tisdag 18 augusti 2015

Mommos sallad

Sommarens måste för oss är "mommos sallad". En härlig coctail av dill, persilja, lök och äppel. Vet inte vems receptet ursprungligen är, men har alltid kallats mommos sallad hos oss.


På Mommos tid fanns inga maskiner, utan hon "spita" allt till finaste mos för hand. En hel förmiddag tog det för henne att fixa salladen och sedan kom jag och åt upp det på noll tid. Stackars henne !


Efter att Mommo inte längre fanns, var det min mamma som fixade salladen ocb nu har hon gett det över till mig.
I mitten av juli är det dags för första satsen, då dill och persilja är färdiga. För mig är det Hagnäs torg som gäller, tidigt på lördag morgon. Korgen full med allt som behövs och så är det bara att köra i gång. Idag tar det inte en förmiddag att fixa salladen, tack Kenwood för det!
Lika strålande åtgång har salladen fortfarande idag, som för 50 år sedan. Samtidigt som salladen känns som "vår" egen, så tycker jag att alla borde få smaka på denna delikatess. Receptet kommer ni att hitta på nummer 3:s (dotter ☺) egna blogg - Olipa kerran keittokirja-
                                      Tack Mommo ♡



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar