fredag 16 augusti 2019

Semester tripper vol 2


Och resan fortsätter till



Västra Finland
En av tripperna sträckte sig till västra Finland och började i Pargas , där jag ville besöka min kollegas fina lilla bod , Mosters inredningsbod . Såklart hade jag glömt att den var stängd på måndagar, men snälla Clarice kom och öppnade dörrarna . Tusen tack 💜


Dalsbruk kolungnar


Därifrån fortsatte turen till Dalsbruk och magen fyllde vi på Restaurang Strand , super gott.
Och världen är liten , för vem träffade jag där, om inte min härliga chef :)









Så gällde det ännu att hinna till Mathildedal och vägen dit gick via Strömma kanal. Vi hade turen att råka komma just då en båt skulle åka  igenom, och såg hur den massiva bron lyftes upp . Min fina prinsessa nr 4 var med oss och bilden får mig att tänka på nån gammal Suomi filmi  💜









Bruket Mathildedal finns i Salo och största delen av järnet de använde kom just från Dalsbruk. Bruket har haft flera ägare och de flesta har gett upp , men nuvarande ägarna har satt sin själ i detta och vill att bruket skall vara levande . Jag hade som avsikt att spana efter alpakkor och speciellt efter garnet som man spinner på bruket. Hittade det och dreglade en stund, men 38 €  / 100 gr var för blodigt pris.
Det skulle ha blivit så fina , varma vantar :(














Noux / Luk





Nationalpark helt bakom hörnet , det är inte illa det . Speciellt Noux är som en ödemark om man vågar sig utanför de märkta stigarna och det rekommenderar jag ifall man vill vara allena. Trodde att jag skulle få fnatt med alla asiater som trippade omkring där med sina andningsskydd , va fasen behöver du dem i en naturpark?? Och vilket oljud de höll , stackars djur måtte ha blivit rädda.
Luk är en del av Noux området och där hittade vi en super plats att meta med lilla gulle. Vilken lycka då flötet drogs ner under vattnet och upp kom en kolsvart abborre .







Har njutit för fulla muggar denna sommar av allt det vackra som finns omkring mig.
Med dessa minnen klarar jag mig långt under mörka vinter månaderna.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar