fredag 2 november 2018

Kära Julgubben,

hoppas du haft en skön sommar och är utvilad inför ruschen .
Avundas dig verkligen inte !
Tomtarna har du redan skickat ut på patrull , senast på veckoslutet såg vi med gullena ett par tomtar
trippa omkring. Har nog så smutsiga fönster att de stackarna  nog verkligen får anstränga sig att spana in här och därför har antagligen några tomtar  smugit sig in i huset  . Hur skulle de annars kunna hålla koll på mig. Måste säga till disponenten att han beställer fönstertvätt .
Det är ett antal åt sedan jag senast skrivit till dig , börjar väl närma sig ett halvt sekel ??
Kände att jag behövde få ventilera mina tankar med nån  , och vet att du är nån man kan lita på , så därför tänkte jag plita ner några ord till dig.
Har försökt vara snäll hela året  , njaa vet nog att inte lyckats till 100 % , men har gjort mitt bästa .
Mamma sa alltid när jag var liten att det räcker , stämmer det fortfarande ?
X-antal ord kunde jag under året valt bättre / lämnat osagda , men har försökt genast säga förlåt .
Året har gått upp och ner , känner mig som grisen där uppe i granens topp ( ni vet sången ).
Nu när jag nästan är lika gammal som du , har jag fått en massa aha-upplevelser .
Dessa hör ihop med att vara kvinna , men kanske du kan reflektera dem tillsammans med tomte gumman då ni sitter vid brasan med en mugg glögg i handen .
Tex detta att jordens dragningskraft blir allt kraftigare ju äldre man blir .Vet inte om detta är vetenskapligt bevisat , men jag ser det helt tydligt i spegeln. Orättvist att det mest drabbar oss kvinnor.
En annan sak jag inte förstår , är hur en liten chokoplatta  ( 250 gr) fördubblar sig till 500 gr på höftena , bara genom att man tittar på den ??? Borde inte vara möjligt , men JO så är det . Och att få den bort kan du glömma , sitter fast så tusan. Även detta kan bevisas genom att titta i spegeln.
MEN det som trots allt stör mig mest , är att det är bara jag som ser spegelbilden . För alla andra är jag osynlig !
Jag syns inte mera för någon annan , det är bara jag som ser en 55 årig kvinna i spegeln .
Varför vill ingen se en kvinna i sina bästa år ? En kvinna med livs- och arbetserfarenhet , en kvinna som är motiverad , en kvinna som inte har småbarn längre och mera blir det inte , en kvinna som brukar dra sig till jobbet fast huvudet sku helst stanna hemma , en kvinna som älskar , en kvinna som skulle ge sitt allt både på jobbet och hemma .
Borde, jag likt flickan i Mumi trollens berättelser,  sätta en bjällra runt halsen , så att nån ens skulle se mig ? Känner att jag blir rövad på mina bästa år , min livsglädje som vanligen har sprudlat håller på att sina ut.
Kära Julgubben , om min önskelista ännu hinner med så skulle jag ha en önskan
att bli synlig igen .

En riktigt skön väntan på julen till dig, hoppas vi ses på julafton !














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar