lördag 8 september 2018

Sommaren

tänker inte ge upp ,  värmen och det fina vädret fortsätter . Idag visade mätaren +24 grader ! Sommarblommor blommar för fullt , ingen orsak att ens tänka på Callunan eller andra höst arrangemang. Några små tomater försöker ännu orka bli röda i växthuset och gräset växer så att det knakar . Vet inte riktigt vad tänka eller säga ? Hur skall detta sluta ?








Veckan har gått i en berg och dalbana .Många gånger svurit och räknat till 100 , för att i följande ögonblick njuta av alla fina små ting . Något som gör mig helt otroligt frustrerad är trafiken i Hesa  ; man kan/skall inte röra sig med bil i vår fina huvudstad. Antagligen är det meningen att alla skall cykla !  Tyvärr så är vi ganska många som är tvingade att varje vardag komma in till centrum för att få vårt dagliga levebröd skaffade och kollektivtrafiken i Finland är ussel . Skulle nog jättegärna komma med kollektivt , men kan inte ödsla ca 4 h per dag till det , när det med bil tar hälften av denna tid. Antagligen kommer det i fortsättningen leda till att företagen flyttar  utanför Ring III , för att få logistiken att funka.
Mechelingatan varit en potisåker snart i 1 år !

Men visst har Hesa även en vacker sida. Vy från jobbet, kan inte klaga :)

Nåt som sedan gör mig glad är just det att jag bor utanför Ring III , ute på landsbygden :) Får bo mitt ute i ingenting , njuta av naturen och tystnaden. Bor egentligen precis bredvid flygfältet , men just i en triangel där inte ljudet hörs all.  Har vuxit upp med det ljudet, så egentligen reagerar jag inte ens på det. Nån stort fraktplan kan ibland föra litet mera ljud och läkarhelikoptern tar i bland nästan med vår antenn, men annars är det lugnt.



"sielu lepää " säger man på finska, nåt i stil med att  själen vilar  och det gör den nog då jag går omkring här med hundarna och det enda jag hör är en tupp som gal ( klockan 17 ! ) , hästar som gnäggar och skördetröskan som tuggar i sig säden. Jag är lycklig som får uppleva detta <3

litet höst :)












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar