måndag 28 augusti 2017

Skördetider ,

både på åkrarna och i mitt lilla trädgårdsland. Hösten kom i ett huj och termometern visade endast +3 grader i går morse .

Tomaterna har ingen panik i växthuset , men squash och bönor  gällde det att ta in. , Gräslöken till frysen och så plockade jag ännu de sista krusbären  och ser ut på armarna som jag hade slagits med en katt ! Jösses såna piggar de har. Grönkålen tål lite kyla och får stå kvar och vänta på att bli chips.


Terrassen är nu "inpackad" inför vintern och klädd i höstskrud- sommarblommorna ( vilken sommar?) flög i komposten och istället blev det krysantemer och ljung i krukorna. Lyktor och mysljus framme, så nu kan höstmörkret smyga sig fram.
Mina föräldrar kom på eftermiddagskaffe och hade lite haft det på känn så var förberedd. I min lilla blåa bok har det sedan 30 år funnits ett recept på världens enklaste och godaste äppelkaka , ett recept som har använts hundratals gånger . Mitt favorit recept nu på hösten när det finns äpple , men denna gång slängde jag de sista rabarberna dit istället och funkade super.


Äppelkaka

3 dl vetemjöl
75 gr smält smör
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 dl socker ( rörsocker)
1 1/2 dl mjölk
2-3 äpplen

socker, kanel o smör

225 grader , 25-35 min

Blanda allt ihop till en slät smet , häll i en smord och bröad form  och tryck i äpplen.
Strö socker och kanel över , klicka smör på efter samvete ( mycket )

Grädda i mitten av ugnen och du har snabbt och enkelt en saftig kaka till eftermiddagskaffet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar