tisdag 15 augusti 2017

Mamma

kom i mina tankar igen :) Hon brukar alltid säga "man tager vad man haver " och exakt det gör jag alltid nu som då :)
Idag gällde de maten , kylskåpet ekade tomt , där fanns inget att laga mat av . Trodde jag , tills jag började kolla i grönsakslådan och ha haa där fanns den ... en stackars blomkål som lyckats leka kurragömma x antal dagar och därav såg den en aningen vissen ut ( liknade mig ) . Saker som smör, grädde , buljong och ost har jag alltid i kylskåpet hur tomt det än annars är, så maten räddad. Blev en jäkla god soppa , fast jag själv säger . Bild på det har jag inte , men ingredienser var följande

Blomkålssoppa

1 skruttit blomkålshuvud ca 1 kg
2 nya små gula lökar
"luomu" grönsaksbuljong
2 dl grädde
en bit koskenlaskijaost
ca 5 dl vatten
färsk timjam
smör

Fräste först lökarna , tillsatte små blomkåls buketter och kokade dem nästan mjuka.
Mosade allt och tillsatte grädde och osten .
Till sist timjam och så åt vi det med krutonger, smaskens .



Biet inventerar sitt skafferi :)

"Man tager vad haver " brukar vi alla i vår familj tillämpa ofta . Tex "jesus-tejp" funkar bra till allt möjligt; paketera gåvor, "sy" upp saker , reparera tillfälligt  en massa saker  :) Ingredienser i matlagningen byts ut till det som finns just då och när jag pysslar kan de mest udda saker komma i användning då jag inte har det "riktiga" till handa just då osv osv.
En annan sak som mamma alltid säger är" don efter person"  , med andra ord att allt inte behöver vara så perfekt , utan att det är helt ok att handarbetet syns. För mig passar det perfekt då jag  handarbetar  och pysslar , brukar nämligen inte alltid följa mönster helt till punkt och pricka , utan brukar göra så det passar mig bäst :)
Mitt garnlager skulle räcka till att sätta upp en liten butik , men ändå så saknas alltid just det som man sku villa börja sticka/ virka med och det funkar inte alltid med "man tager vad man haver " :) Så går man till affären för att BARA köpa det man behöver , men tror ni att det lyckas?
NIX , hem kommer alltid en massa annat också. Tidigare beställde jag böcker från Adlibris, nu blir det mest garn . De har garn som jag gillar till bra pris. Sökte just en påse från posten och där var bara några överlopps nystan :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar