måndag 6 februari 2017

Runeberg,

vår nationalskald firades igår , flaggan i topp och tårtor till kaffet. Texten till Vårt land har hämtats från hans mest kända verk Fänrik Ståhls sägner, så visst är han en riktig kändis.



Pratar som Runeberg, brukar man säga när nån går på i ett. Lilla gulle var "yökylässä " ( över natt ) hos mumma och oj så vi pratat . Om ALLT och inget. En 4-åring har en massa funderingar i sitt lilla huvud , man kan bli helt ordlös ibland. Tur att nåndera av oss var tyst ibland :)
"Mumma - får du ännu en baby ? " Nehe ! och så gällde det att förklara varför och att jag redan fått 4 st . Att mamma varit mummas baby var lite svårt att förstå. En stund försökte han smälta detta , för att i följande ögonblick konstatera att nå snart har H.. ( lilla syster ) en baby. Kaffe koppen i min hand tänkte välta , då jag bara började skratta . Lilla syster är 2 år gammal, så tur tar det en tid ännu.
Följande fråga gällde en grävmaskin och då var mumma helt ute och surffade. Har nog lärt mig ganska bra namnet på alla olika maskiner , men detaljerna gäller det att ännu öva på.
Djup suck hördes från golvytan, han tycker nog att jag är hopplöst dum. Har ju nog en gång fått den finaste komplimang man kan få  av en liten kille ;
" världens bästa dumper "


På kvällen skulle vi läsa en saga och det blev boken om  Findus och Pettson. Att läsa högt har alltid varit svårt för mig, då jag har en dum ovana att jag läser framåt för mig själv och detta leder att jag bli tyst ibland. Störande jag vet , men kan inte nåt till det. Lilla gulle kunde bara konstatera att tur kan han boken utantill :)
När vi släkt lampan och skulle börja sova, kom en liten hand i min och så hördes
" Mumma jag älskar dig miljoner "
Detta är lycka <3


Mitt barnbarn ♡

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar