måndag 9 januari 2017

Vintern

är min årstid. Kom till världen i smäll kallaste vintern , termometern visade -30 och snö fanns det 1 meter enligt min mamma. Pappa på jobb och kollektivtrafiken strejkade, så lär ha varit ett äventyr att komma till BB.
Nu för tidens vintrar kan man inte lita på, ena dagen - 25 och följande morgon 0 . Förr var det ändå bättre,  minnen förgylls ju alltid , men inte så här mycket.


Vintern kom i slutet av november och då helt säkert var att man genast på juldagen kunde testa sina nya skidor, skridskor och kälkar . Inget tal om att det inte sku ha funnit snö och is.
Sportlovet , som på finska hette "hiihtoloma" =skidlovet , var en vecka då man kunde vara ute och njuta av vintern. Nu har den flera vintrar i rad regnat bort.
Är detta vi själva som orsakat detta eller är det bra nåt som kineserna hittat på enligt en viss herreman bakom atlanten? Blir ledsen då jag inser att mina små gullen inte kan göra allt det som för mig var helt självklart, tex att åka sparkkälke på en isig sandfri väg :) Oj jesses vilken fart vi fick upp bara genom att ta en startspark och så for vi iväg ner för backen. Livsfarligt enligt mig nu. Uppskattar att vi säkert åkte närmare 1 km rakt nerför i himla fart. Skoj vart det. Idag är backen nersaltad genast det kommer två flingor snö, så att alla bilar med friktionsdäck skall komma upp. Tacka vet jag nabbar .
Var ute på promenad med Mimmi som älskar snö likt mig och oj så roligt hon hade då hon plumsade fram i snön. Ibland syntes endast svanspetsen. Dessa stora rullor  var dock lite skrämmande, bäst att hållas nära mamma .
Förklarade att det är nåns lunch :)


Tulpantiden är "korkad" , årets första tulpaner pryder bordet <3




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar