måndag 23 januari 2017

Vårt hus- del 2

Att flytta efter att ha bott över 20 år på samma ställe är inget att rekommendera.  Finns en del samlat här och där, ifall man sku råka behöva det en vacker dag. Troligen kommer det inte en så solig dag nånsin, men för säkerhets skull. Vårt flyttlass skulle åka hela 900 m, så man kunde ju tro att det var enkelt, men egentligen ingen skillnad fast vägen varit 90 km. Lika mycket nedpackande behövdes ändå.
Grannarna tittade nog en extra gång, då även lekstugan fanns på flyttlasset. Tur har jag världens bästa svärson, som redan känner sin söta svärmor och hennes crazy ide'er ☺
Det var den 1 november som vi flyttade in och de första månaderna gick till att " känna efter " vad huset berättade oss. Lära känna hur den pratade och levde. Förstår månne nån vad jag menar? Hus kan faktiskt prata..
Så småningom kändes det rätt att börja fixa det till vårt, ändra mina föräldrars moderna stil till vår lantliga inredningsstil. Konstigt att det var åt det hållet?
Mamma hickade nog säkert till ett par gånger när jag började förverkliga mina ide'er och " förstörde" det hon fixat.
Huset fick en ny färg, grått istället för vaniljgula den varit tidigare. Terass byggdes av gamla fönster, höstörar och glastegel.
Höstörar blev gardinstänger och trapp"galler".
Trävägg kom upp i sovvummet.


Trappans gamla fina plankor drogs fram och fick vit målning, samt text på sig.



Och det senaste; fönster i sovrumsväggen då jag hittade en härlig gammal fönsterbåge:)

Detta endast några exempel på vad vi gjort, massor med projekt under planering. Ni vet det där med att planera och H ! Det tar sin lilla tid....
Just nu pågår det golvmålning. Jep, vit betolux direkt på laminaten. Går hur bra som helst, trots min pappas alla motargument.
Följande flyttlass går av stapeln senare i vår; först mina föräldrar till ett nytt höghus och senare flyttar nr 1 till bondgården . Få se om det blir bondmora av henne, har mina misstankar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar