onsdag 2 november 2016

Högt flygande tankar

denna gång , skriver inlägget med penna och papper på ca 6 km's höjd :)
Sitter i planet på väg mot Vasa. On the road again , försöker ta igen allt som blivit ogjort under hösten pga ryggen. Lite si och så med den ännu, men bättre .


Vy nånstans mellan Vasa - Närpes

Damerna i sätet bakom mig, fick mig att skriva ner dessa tankar. De var inte speciellt lågmälda , utan vi alla runt dem fick ta del av en intressant diskussion . Den handlade om barnens skolgång , fick info om dagens skola och tankarna for förstås till min egen skoltid.
Att skriva med just penna på ett papper är helt tydligt en utdöende kunskap, bara dinosaurier som jag gör/kan det. I stället skall barnen endast lära sig att producera text , men dator eller padda . Jep, jep jag undrar sa flundran?
Då jag gick i skolan måste man lära sig en massa utantill , till vilken nytta har jag undrat många gånger? Har inte en enda gång behövt finska insjösystemen efter skolan ? Länen var väl 12 st på den tiden , nu finns väl hälften kvar och endel har bytt namn. Tyska prepositioner skulle man kunna mitt i natten om "finskis" , vår tyska lärare , skulle ringa o kolla. Gick inte att skicka gruppmeddelanden via  whatsapp då, så trådtelefonen skulle antagligen ha ringt . Pappa skulle inte att gillat det.
En ramsa har jag dock haft nytta av:
" 30 dagar har november, april, juni
och september.
Februari 28 allen,
alla de övriga 31 "

Utantill lärande är ett minne blott och det saknar jag inte. Men att skriva med penna och att läsa böcker, borde varje barn få lära sig.
Första snön föll i natt och lyser upp mörkret. Stjärnorna lyser upp natthimmelen och här en bild på mina stjärnor, som min härliga H har lagat ♡ Stjärnor i massor av gamla plankor .










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar