söndag 13 mars 2016

Återanvändning

är något jag försöker tillämpa så mycket som möjligt . Jag gillar inte dagens slit och släng mentalitet , det är ohållbart i längden . Älskar att fynda på loppisar och det mesta i vårt hem är gammalt . Även när jag pysslar, försöker jag återanvända material . Gamla borddukar blir dynor och vimplar, nåns gamla ylletröja tovas till hjärtan , ja nästan allt kan man använda till nåt nytt . Låt fantasin flöda.
Äggkartonger tex , duger till en massa annat än att transportera ägg i . Sätt en halv kartong i roskis ämbarets botten , där suger den upp vätska ifall påsen gått sönder. Riv den i små bitar och använd som "kuiviketta" (torrmaterial) i komposten osv . Det finaste man kan fixa av den är tändrosor .
Hela släkten samlar kartonger och ljusstumpar till mig och när inspirationen slår till , blir det stor kok . 3 timmar tog det mig senast att doppa 220 st tändrosor i stearin , 3 gånger per ros krävs . Här en liten lektion ; hur göra tändrosor.

Först gäller det att fixa "kopparna"

Sedan fyller man koppen


 Och när man har gjort en massa av dessa, smälter man stearinstumparna i vattenbad och börjar doppa. 
Svettigt och klottigt !
Men slutresultatet belönar.



Inpackade i en söt korg tillsammans med tändsticksask
-
en perfekt gåva , nästan helt gratis .

Idag har jag varit på picnic med H ♡


Inte ute i solen , tyvärr.
I nr 2's nya lägenhet , tillsammans med en massa laminat :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar