måndag 17 juni 2019

Rabarber saft

Minns inte när jag skulle ha haft så mycket och så fina rabarber som i år. Kanske all kompost mylla och hönsgödsel äntligen har gjort sitt  .




Några pajer är redan uppätna , så nu ville jag göra något annat. Surffade en stund på nätet , men hittade inget som tilltalade mig. Bestämde mig för saft , m.a.o fritt fram med fantasin. Funderade först på att laga med citronsyra , men det borde ha stått över natten och det hade vi inte tid till. Nr 4 ville smaka på saften innan hon skulle åka hem. Tillämpade min mommos ordspråk, "man tager vad man haver " och receptet blev något i stilen med detta


Rabarbersaft

2 l rabarber  ( ca 15 stjälkar )
2 liter vatten
1 vaniljstång ,  använder vanilj i allt :)
1 kanelstång
2 dl socker
1 pressad citron


Skär rabarbern i bitar och koka upp allt , ca 10-15 min.
Sila och häll i vackra flaskor .







Späd ut saften  med iskall vichyvatten och du har den godaste
sommardrinken klar , NAM !




Släng INTE bort det fina moset som blev kvar , allt kan användas . Jag kokade vispgröt på detta och blev supergott. Man kan säkert använda det till smoothies eller varför inte bara tillsätta lite syltsocker och vips har man en god sylt till morgongröten.






Skall gå ut och vattna mina rabarber så att de fortsätter att växa . Samtidigt en sväng runt trädgården och njuta av sommaren .










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar