måndag 9 juli 2018

Semester ,

brukar betyda migrän för mig min del och inte slog det fel denna gång heller :(
När huvudet får lov att minska på takten , så tar huvudvärken tydligen herraväldet. Migrän.. den som inte haft det vet inte vad huvudvärk är, och bra så. Absolut inget jag önskar ens min värst fiende ( hoppeligen har jag ingen ) .
Den ståtliga Replot bron.


Du ligger i sängen och funderar om du kan ta nästa andetag utan att huvudet skall explodera ? Att stiga upp och ta en coctail med piller är det du borde göra , men blotta tanken på att röra dig får dig att bli kallsvettig. Försöker sakta skaka liv i H, men inget får honom att lämna John Blund. Oj så jag avundas hans sömnvanor , inget får honom vaken . Försiktigt ena foten ner på golvet och så andra .... kan inte ens förklara hur sjukt det tar i huvudet. Hittar som tur min piller burk snabbt och tar en MEGA dos , nu gäller det att vänta ca 30 min . Efter en stund känner jag hur det börjar dra i mina käkben och så börjar det kännas som om jag har kolsyrebubblor i huvudet, och då vet jag att snart kan jag andas igen . Tacka vet jag  läkemedelsindustrin!


Morgon kaffe vid detta härliga ställe

Minns då jag var liten och min moster hade detta och det inte fanns några piller att ta . Hon måtte ha lidit ett helvete . Fick mitt första migrän anfall vid c 12 års ålder och då fanns det piller , men de var svindyra,  1 piller kostade 50 mark och alla läkare skrev inte ens ut recept ?!?! Helt otroligt att en läkare inte trodde på att man hade så sjukt huvud, fast man satt och spydde på mottagningen.
Migränen håller i sig i ett par tre dagar, men tack vare medicinering kan jag ändå funka nästan normalt. Bäst skulle det vara i ett svalt och mörkt rum, man har inte tänkt ge helt herreväldet till migränen . Bada bastu och långa länkar med hundarna är dock uteslutna under de värsta dagarna.




Idag känns det lite bättre och gick ut genast tidigt på morgonen med hundarna . Och vilken morgonen det var , solen sken från en nästan molnfri himmel , svalorna skrek upp i skyn och jag bara njöt av allt det vackra.  Nu kan semestern börja på riktigt.
Bilderna är från vår minisemester med H för ett par veckor sedan. Körde upp till Vasa i ett arbetsärende och H + hundarna kom med. Övernattade i stugor och än en gång kunde jag konstatera att vi har ett underbart land.



Muminmamman inom mig var i farten genast på morgonen 🍓

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar