onsdag 21 februari 2018

Ljuset & tystnaden

Dessa två har blivit viktigare för mig, år för år. När oktober börjar dra mot sitt slut och mörkret sveper in oss i sin tjocka filt, slutar jag och fungera normalt. Går omkring i en dimma som ibland känns så tjock att jag inte vet hur hitta ut . Känns som om jag satt i en småvarm bastu och bara dåsar. Ögonen hålls inte uppe efter kl 7 på kvällen , ut vill jag inte ens tänka på att gå . Dimman lättar ifall snön kommer , snön som lyser upp landskapet med sina gnistrande små kristaller. Då känner jag att jag igen kan andas och orka med saker o ting. Tyvärr så är det inte alla vintrar vi får njuta av den lyxen nu längre här i södra Finland och det gör mig ledsen.


Snön hämtar med sig ljuset och även tystnaden. Det finns inget bättre än att gå ut på promenad då snön täcker marken. Alla ljud är dämpade och det känns behagligt . En tidig söndagsmorgon kan jag gå i1,5 h utan att träffa på en enda kotte eller bil.


Går inne i ett landskap som smeker mig med sin tystnad... följer min stig , stigen jag i 50 år gått , men ändå så ser jag varje gång en ny skönhet i den.
Ser en massa spår i snön och vet att jag har sällskap runt mig, men de är helt tysta .Tystnaden bryts då jag går genom ett litet "samhälle" där de små gårdarna omges av hagtornshäckar och inne bland de skyddande kvistarna hörs ett kvittrande utan like .  Sparvarna sitter där i skydd och huttrar i kylan.
Tystnaden behövs efter en dag på jobbet i ett landskapskontor, där en massa "oljud" irriterar mig hela tiden . Undrar om det är så effektivt med denna typs kontor ? Säkert för en del av oss, men jag är mera produktiv i tysthet . Hör mina egna tankar 😄


Tystnaden har inte alltid varit min vän , snarare tvärtom tror jag. Minns tider då jag inte kunde göra nåt om huset var helt tyst , minns tystnaden som skrämmande, lite hotfull . varför så vet jag egentligen inte ? Men idag är den min absolut bästa vän. Sitter i stolen med min stickning , enda ljudet som hörs är ett snusande av en liten svart nos där bredvid mig. Kölden knäpper i vårt gamla hus och får mig att studsa till , men detta ljud gör mig bara glad ❤

1 kommentar: