söndag 17 december 2017

Tankar i advent...

Självständighets dagen firades med flaggan i topp hela natten för 100-åringen  . Det var extra festligt denna gång, gillade konceptet Suomi100 som kom upp i olika evenemang. även mina tändrosor följde temat.



Undrar hur Suomi200 ser ut - finns det nåt kvar av detta vi har nu ? Alla har väl inbyggda chip som pratar med varandra och så äter man gräshoppor :) Inte emot digitaliseringen , men upplever nog att endel av alla mentala problem som unga har idag , beror på detta . Iom att allt sker via din mobil idag, så har man inte alla sociala färdigheter att umgås med andra face-to face och många blir isolerade på ett helt nytt sätt. Vi behöver nog hoppeligen alla varandra även i fortsättningen och detta nåt jag försöker lära mina små ( och stora ) gullen. 

Sedan var det min tur att känna mig som en 100-åring. Bihåleinflammation, luftrörskatarr , enterorokko ( höstblåsor ) , allt detta på mina lediga dagar förstås . Varsågod kära arbetsplats , än en gång lyckades jag :) Med en normaltemperatur på 35,7 grader , så är 39,5 inget att rekommendera ! Visste knappt vad jag hette och benen bar mig inte.  5 h senare svängde det plötsligt och febertermometern visade 34,9 , vet inte vad som var värre ? Enterorokko är väl egentligen en barnsjukdom , så hur den kom till en 100 åring är ju lite underligt . Tur klarade jag mig lindrigt, jämfört med mina svärsöner . De hade blåsor precis överallt , stackrarna kunde inte ens gå då fotsulorna fulla med blåsor. Men så är de ju förstås män.... och allt känns värre då har jag förstått😉
På tisdag kväll skulle jag hem från Vasa med flyg och de blå-vita vingarna hade överraskats av snövädret som drog över Finland då. Inga vackra tankar jag tänkte då jag satt i 3 h på flygfältet och väntade. Det ena planet efter det andra blev inhiberade , men tack och lov så kom vi hem. Tänk att vi i Finland blir helt paralyserade då det snöar ? Trafiken både i luften och på vägarna klarar tydligen inte av en normal vinter längre, fascinerande .

Idag firar vi finaste H , som har födelsedag och senare i veckan är det nr 2 's tur. 30 blir fullt !! Jag undrar hur det är möjligt då jag är 30 ?



Dessa ljuvliga, superfina pepparkakor har nr 3 fixat ❤❤











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar