onsdag 24 februari 2021

En februaridag

Allt är  grått ut ute , ändå ser det så vackert ut.
Himlen och ängen har samma färg , 
 en dimma svävar ner och  gör 
att träden glimmar av rimfrost.
Ett tjock täcke av snö ligger på ängen 
och ån är frusen ( vilket inte hänt på 10 år ? )
En massa djur har sprungit kors om tvärs ner i å fåran 
och spåren liknar ett fint broderi.


Är ute med hundarna och vi omges av en tystnad ,
som ibland bryts av en modig talgoxe , tityy tityy 
Helt tydligt en city sådan .
En flock med hjortrar springer längre fram, 
tur så märkte mina "jakthundar " inte dem .


Vilken underbar vinter vi har fått njuta av !
Jag älskar snö och kyla, 
såhär skall en vinter vara .
Massor med snö och -20 graders kyla 
Lite mindre kyla kunde kanske ha räckt till, 
kom inte ut med hundarna och elfakturan , den skjutit i höjden .

Tyvärr så ser det ut som om det roliga nu börjar ta slut, 
nån spågumma lovade visst plusgrader.
Betyder slask och smutsiga hundar , usch !

Denna vecka firar man sportlov i södra Finland.
Inte så mycket man kan göra då Coronan fortfrande har oss i ett stålgrepp
och visar inga tecken på att ge med sig.
Nr 1:s  familj sitter i karantän ,
 då mitt äldsta barnbarn fick smittan från skolan.
Hoppas de övriga hålls friska, 
vilket är  ganska osannolikt då det är den nya brittiska versionen,
Min mamma och H är nu vaccinerade, 
så litet lättare har jag att vara , 
då jag vet att de är skyddade.
Men inte ändrar det på något, 
här sitter vi och kan inget annat.
Dagens höjdpunkt är när man går ut efter posten .
Är så trött och ledsen över detta allt , 
ingen vågar ens mera gissa när det tar slut.
Ingen kunde väl ens i sina värsta mardrömmar 
tro att detta skulle ta så här länge.
Eller att munskydd blir en del av din outfit ?

Bläddrade i min recept bok och hittade där
 påskmenyn jag tänkte bjuda på  senste år...
Gömmer den längst bak i boken , 
för den behövs inte i år heller.
Får väl nöja mig med att fundera på nästa jul menu i stället.


Denna ljuvliga snögubbe gjorde mina små gullen till mig tidigare i år 💙
Blir alltid på gott humör då jag ser den .



2 kommentarer:

  1. Så sant, så sant! Vem hade trott att det skulle bli så här? Och det där med munskydd som outfit. Jag skaffade ett antal i tyg som skulle "passa med klädseln" för lite banalt tänkte jag att det är en övergående tid och då kan man ju göra nåt "skoj" av det hela. Sedan tröttnade jag på att koka/tvätta dem och har nu helt övergått till de där fula, men kanske vettiga, engångsskydden. Aldrig trodde man det skulle bli så här. Man blir less på det hela!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annars skulle jag klara detta, men inte det att jag inte ser mina barn/ barnbarn . Saknar dem så massor .

      Radera