fredag 10 januari 2020

Virkad Babynest

Fick beställning på en virkad Babynest … Google hjälpte mig att fatta vad det var JDessa nu jätte pop för nyfödda , men de kostar en förmögenhet. DÅ är det bra med mamma , som i allmänhet kan trolla vad som helst med sin virknål. Simsalabim. Letade efter mönster , men tydligen inte nåt som man virkar , för hittade inget . Efter många om och men ( svordomar ) hittade jag ett mönster , där man nämnt garnet som använts . JIPPII , ett Adlibris garn . Ett par klick senare var garnet beställt .
Garnet som jag använde är Adlibris Chunky Wool Lanka 200g , här hittar ni garnet Adlibris ,  och finns i en massa härliga färger. Vårt val var Sea Green .



Garnåtgång 1.4 kg och jag använde min största virknål ,  nr 10 . Ta gärna en större , nr 20 , ifall ni har. Jag virkade löst  och det funkade helt bra.
1. Lägg upp 11 lm
2. Virka 9 fm och 3 fm i den sista
3. Sätt ett märke i den mittersta maskan av de 3
4. Virka längs andra kanten 9 fm + 3 fm i sista . Märk den mittersta.


5. Fortsätt virka runt och öka alltid 1 m på var sida om märket.
6. När arbetet mäter ca 50 x 65 så virkar man kanten



7. Man tar maskorna bakvägen och på detta sätt bildas en kant och så fortsätter man att virka kanten uppåt. Här finns en video ( på finska ) där man ser bra hur det går till.https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/tee_itse/virkkaus/katso_video_kuinka_virkkaat_sisustuskorin



 8. Virka tills kanten är önskad höjd. Jag virkade ca 20 cm hög iom att jag ville vika kanten dubbel.

Och tralalalaa , ett baby nest är klart . Här kan lilla barnbarn nr 5 ( som borde anlända vilken dag som helst ) ta en tupplur utan att falla ner.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar