söndag 16 december 2018

đŸŽ¶đŸŽ¶ it´s beginning to look a lot like christmas....

söndag morgon , julgranens smÄ ljus tindrar och Spotify spelar julmusik , det kan inte bli bÀttre.
Tack till fina H som hĂ€mtade den perfekta granen ; liten och nĂ€tt. Passar perfekt in i hörnet , dĂ€r den kanske fĂ„r vara i fred. En vit liten fyrfotad Ă€lskling hade en aningen svĂ„rt att förstĂ„ att denna rör man inte. Men tydligen ville hon inte spendera julen som stjĂ€rna i toppen , sĂ„ nu Ă€r det lugnt.


DÄ det Ànnu bodde smÄtomtar hemma , skulle granen hÀngas riktigt full med allt som bara fanns. Nuförtiden rÀcker det med litet mindre.


Har nu i fyra veckor kraxat som en krÄka, hostan vill inte ge med sig och det börjar ta musten ur mig.
Allt utom maten Àr klart och det har mina fina nr 3 +4 lovat komma och fundera pÄ idag. Inga stora förÀndringar i menyn , men med 2 vegetarianer i slurven , sÄ behövs det lite finslipningar.
SjÀlv skulle jag skippa alla de traditionella lÄdorna, men vÄgar knappast göra det :) Jag gillar mest fiskbordet och brunchen vi brukar ha. Julafton brukar vara sÄ full av spÀnningsmoment , sÄ vi satsar hellre pÄ maten pÄ juldagen , dÄ vi alla har tid att i lugn och ro njuta.
Tex en dylik smörgĂ„stĂ„rta a la nr 3, kan finnas pĂ„ bordet



Veckans höjdpunkt var Forks julkonsert tillsammans med finaste Ninni. Konserten bjöd pÄ en massa fina sÄnger med ny tvist . Helt otroligt att man endast med sin röst kan fÄ det att lÄta som en hel orkester. Tack Fork.
Ett mega stort tack Ă€ven till Ninni , min kollega och vĂ€n, som nu seglar mot nya Ă€ventyr . Hon kunde till Ă„ldern vara min dotter och just precis sĂ„ kĂ€r Ă€r hon till mig. Ingen har nĂ„gonsin brytt om mig lika som hon ! Är sĂ„ glad för hennes del , men kommer att sakna henne sĂ„ massor att det inte gĂ„r att beskriva. Visst kommer hon att finnas dĂ€r och i mitt hjĂ€rta finns hon alltid 💖💖
Tillsammans med Ninni besökte vi oxÄ Hagalandet i IngÄ . Man blir vÀlkomnad av 2 hÀrliga hundar , och efter det kan man stiga in i ett paradis av julblommor. Julrosen Àr min absoluta favorit ; sÄ skir och vacker.


Nu skall jag slutföra mitt projekt " julblommor " och laga nĂ„gra uppsĂ€ttningar med hyacinter . Finast H mĂ„lat kottar och sĂ„gat kvistar , för mig gĂ€llde det att sĂ€tta ihop allt . Mossan plockade vi pĂ„ promenaden i gĂ„r med hundarna ( jo, har lova att plocka mossa ) , allt övrigt material hade jag hemma . Man skall inte slĂ€nga bort nĂ„t , det blev bevisat igen . De smĂ„ korgarna har vĂ€ntat i skĂ„pet sĂ€kert 5 Ă„r pĂ„ att komma i anvĂ€ndning och NU.


Nu gĂ€ller det för oss alla att njuta av denna hĂ€rliga tid , pĂ„ engelska kan man önska "Happy Holidays" och detta Ă€r sĂ„ mycket mera Ă€n bara julen. För mig Ă€r denna tid före julen det bĂ€sta , det Ă€r dĂ„ jag myser och trippar fram pĂ„ tĂ„rna. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar