söndag 10 januari 2016

Handarbete

är min "henkireikä" , det som får ekorrhjulet att stanna för en stund. Nollställer tankarna, men på samma gång sker en våldsam tankeverksamhet. Ni förstår säkert vad jag menar.
Handarbete har funnits i mitt liv alltid; vid tio års ålder lärde grann tanten Sylvi mig att sticka strumpor och på denna väg är jag.
Att sticka är nr 1 och sedan kommer allt annat, i passlig röra. Virka, brodera, pyssla, fixa allt möjligt och tom att sy. Hade länge ett hat förhållande till vår sy maskin, fnurr på tråden kan man säga. Undertråden och jag kom inte överens, men vi har hittat varann. Inga underverk , men små projekt som vimpel band och dylikt går bra.
Har alltid ett par projekt på gång och minst 100 som finns på to- do listan i mitt huvud. Senaste år skrev jag upp alla handarbeten i min lilla bok och visst blev det en del.


Under veckan blev dessa ugglestrumpor färdiga


Och mellan varven fixar jag lite tändrosor. Dessa skall ännu doppas flera gånger i stearin och dekoreras.






Allt detta på heltid..... en tanke som allt oftare kommer i mitt huvud.

2 kommentarer:

  1. Alltså!!!! Helt galet fina grejer du gör! Upprepar jag mig? Jo, jag vet!
    Att du varit duktig på handarbete har jag alltid vetat - men att du kan trolla! :)
    Ugglesockorna är...sanslöst fina! På riktigt!

    SvaraRadera
  2. Tack, handarbete är det jag gillar bäst :)

    SvaraRadera