fredag 25 oktober 2019

Dubrovnik, vol 2

Bland det bästa under semestern är nog att man har tid att sitta och njuta av morgonmålet.  Hotellet bjöd på ett fantastiskt morgonmål innehållande allt man kunde drömma om , även ett glas skumpa :)
Lyx att kunna sitta ute i oktober och äta frukost.

Ön Lokrum är värt ett besök.  Färgan far från Gamla stan med 30 min mellanrum och tar ca 15 minuter. Hela ön är ett naturreservat  , men där finns även cafér , simstränder och tom en stor lekpark för barn. Vi gick runt hela ön och beundrade allt det vackra.  Botanisk trädgård, glömda kloster trädgårdar , grottor och en massa vackra växter.  På ön finns även "döda havet "- Mrtvo more , en liten sjö mitt på ön.

 Vattnet vid Lokrum  !
 Döda havet

 




Påfåglarna spatserade lungt omkring på ön.
Små harar skuttade runt överallt och var inte en dugg rädda.
Långt där nere fanns en grotta .

Den 8.10 firar man Kroatiens självständighets dag , men detta syntes inte alls. Kanske lite mindre mänskor i rörelse iom att skolor och statliga ämbetsverk var stängda , men annars var alla butiker öppna. Vi bestämde oss för att slöa en dag och eftermiddagen njöt vi av solen vid polerna.

Gränderna i Gamla stan erbjöd på en massa små butiker, restauranger och cafér. Vårt favorit café fanns undangömd i en liten vik med hisnande utsikt. Specialitet att du satt i gungor framför disken.


Café Dodo.
" Work like a captain , party like a pirate "
gillade deras slogan :)
Ett måste i Dubrovnik är linbanan som för en upp till berget där det finns en kloster. Utsikten lär vara hisnande , men tyvärr inget för mig  som har höjdskräck då jag står på en stol . Cave bar More är värt ett besök, finns på top 10 listan över världens "grottbarer". Långt inne i berget finns en super mysig bar , man kan även gå o sitta vid ett bord där du ser långt ner . Gissa om jag gjorde det ?  
Här kan ni se bordet , närmare vågade jag mig inte :)
Detta nåt jag  skickade till min svärson, han har dille på gamla traktorer.
Två flugor i en smäll, ett bord och så ännu en trampstol till  nr 1 .
Hon har aldrig sina fötter stilla,  så här  kunde hon sitta o ladda fast mobilen .

Havet , min frihet , visade sin bästa sida här. Saknar det och värmen redan nu.

Tack Dubrovnik & nr 2 💕







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar