söndag 14 januari 2018

Sömnproblem,

hör fan till :(  Ursäkta uttrycket, men så är det . Vet precis när jag senast sovit en hel natt , det var den 24.7.2007 . Minns ännu känslan när jag vaknade på morgonen och insåg att WOW , jag har sovit en hel natt !?!?! Minns för det är min namnsdag och en bättre gåva kunde jag inte ha fått .
Har alltid varit likadan, vaknar till det minsta lilla pip eller prassel . Det gör däremot inte H . Det är nog jag som stiger upp och kollar  , eller stigit upp då flickorna var små. Bästa exemplet är då vi i mitten på 80-talet bodde i ett radhus , som var beläget  vid en större väg / korsning . En natt tappade en rattfyllerist kontrollen över sin bil och rammade rakt in i vårt vardagsrum. Trodde ni att H vaknade ? Man skulle ju tro att vem som helst skulle vakna , men inte min H . Han sov snällt vidare , tills jag fick liv i honom.


En vacker natt på kommande i veckan .


Ålder har bara gjort detta värre . Vaknar vid tre-tiden genomsvettig och efter det är det omöjligt att somna om . Alla tankar i hela världen ( så känns det ) hoppar på  och ibland behövs papper /penna för att snabbt skriva ner nåt jag måste minnas på morgonen. Ibland blir spökena för många och då gäller det att stiga upp. Ligger i nån sorts dvala och lyssnar när Hesarin ( Helsingin Sanomat ) kommer till postlådan. Jep, hör när bilen stannar uppe vid vår postlåda och då är det inte precis helt fast i huset och sovrummet ligger längst bort från vägen . Sedan är det dagens första kopp kaffe som gäller.
Går och lägger mig vid 21 , men somnar först när H kryper bredvid mig efter 22 . Dessa 5-6 h jag sover, räcker bara inte till . Men vad göra ? Har nog prövat på det mesta , utom mediciner för det vill jag inte . Sägs ju att äldre mänskor behöver mindre sömn, men är väl inte tillräckligt gammal ännu , vilket väl måste ses som positivt.  Texten till detta inlägg skrev jag i mobilens sken nu på morgonnatten.  Tog mitt natidjur i famnen och försökte sova en stund . Men natidjuret fick för sig att hon skall ut, så vi steg upp och gick tillsammans efter tidningen .


Miniprinsessan nr 1.3 skulle flytta och sova till sin "stora" säng och då behövdes en sovorm . Denna lilla orm , herr Hiss , fungerar som ett litet bo i den STORA sängen och har funkat bra . Nu önskade  större gullena oxå  likadana , men mumma sa till dem att deras ormar är på rymmen . Bara svansen syntes när de slingrade iväg .  Lovade fånga dem genast jag såg dem , mao så blir det att sy 2 ormar till
Herr Hiss <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar