måndag 5 mars 2018

Doften av

nybakat bröd.... sniff , doften sprider sig i huset och jag bara dreglar över att få bita i den varma brödskivan där smöret har smultit . Brukar ofta på vintern få inspiration att baka bröd , kanske är det kylan som göra att man vill ha det varmt och skönt inomhus. Att baka är något jag borde göra oftare , det är nåt lugnande och terapeutiskt över det . Inte kanske bullar varje vecka , men bröd kan man väl baka utan dåligt samvete , eller ?

Fått njuta av ljuvligt vinterväder 😍



Gillar inte  att knåda degar i massor och inte är jag speciellt duktig på att vänta på att degen skall jäsa hög och fin. Har lite dåligt med varan som heter tålamod :)
Maltlimpa hör till mina favoriter, man slänger allt i en bunke, blandar och så in i ugnen. Brukar lyckas till 100 % , utom den gången jag glömde jästen !
Har saknat ett motsvarande ljust bröd , men senaste vecka så blev mina böner hörda . Surfade på nätet och råkade få syn på ett recept som nu är sista skriket . Ett grytbröd som innehåller mycket havre, just det som nu är trendigt och hälsosamt. Ursprungliga receptet finns på soppa365 sidor, här min svenska version.
Super enkelt & Gott , rekommenderar varmt att testa . Degen fastnade inte ens i min gjutjärnsgryta , utan lossade snällt . Långa jästiden sköttes under natten :)

HAVRE GRYTBRÖD ( pataleipä )

1 tsk torrjäst
2 tsk salt
5 dl havremjöl
 ( använde havregryn )
5 dl vetemjöl
1 dl havrekli
5 dl vatten

1) Blanda allt i en skål. Tillsätt ljummet vatten och blanda till en jämn deg.
Täck skålen med plastfilm och låt jäsa i rumsvärme 12-16 h
2) Häll upp degen på ett mjölat bord och "sväng " den till en boll.
Täck med duk och låt jäsa ännu i 30 min.
3) Ugnen på 225 grader och grytan in i ugnen
4) När degen har jäst , ta ut den heta grytan och sätt degen in i den.
Locket på och grädda i 30 min . Ta locket bort och fortsätta att grädda ännu i 15 min.
Låt brödet svalna på ett galler .


Smaskens !




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar